روحانيات
الجمعة، 30 سبتمبر 2011
الخميس، 29 سبتمبر 2011
القصة الاولى
والله يا حواء والله زمان
اصل الفرقة دى م الطغيان
فاكرة يا حواء وفاكرة زمان
فاكرة الشجرة تحت الضلة
ياما شبعنا هناك احضان اصل الفرقة دى م الطغيان
فاكرة يا حواء وفاكرة زمان
فاكرة الشجرة تحت الضلة
ياما جرينا وياما لعبنا
وياما هربنا من الرحمن
فاكرة لما كان بينادى
واحنا ف قمة الغليان
كنا بنعمل مش سامعين
ومش عاوزين نلبى نداء
كنت انا حاير
معرف طاير؟
ولا انا ماشى فوق الماء
فاكرة يا حواة اول بوسة
كانت بوسة ...يااااااااه
جابت رعشة وقلنا الاه
ولو نتعب كنا ننام
حتى نكمل فى الاحلام
وفى احلامنا كنا ... يااااه
وكنا برضو بنقول ....الاه
ولما بنتعب كنا بنصحى
من نفسينا او على صوت الله
والمرة دى صحيت على صوتك
قمت لاقيتك عند الشجرة
وقبل ما اصرخ واقول حواء
شفت ف ايدك نص الثمرة
قلت يا حسرة ضاعت حواء
لازم تنطردى من الجنة
وانا لا هفرح ولا هتهنى
خدت بايدى النص التانى
قلت انا برفض اعيش وحدانى
وبرفض انك تطرد حواء
لو عاوز ممكن بالقوة
فجأه لاقيت اتنين خراتيت
واحد اهبل والتانى عبيط
بيقولو يالا ياكتاكيت
لم عزالكم واطلعو برة
فجأه لاقيتنى برة الجنة
وقبل ما اصبر ولا استنى
بسرعة لاقيتنى بقول لله
اية يعنى تطردنى من الجنة؟
وازاى جنة ومن غير حواء؟
بكرة انا ارضى هتصبح جنة
طول ماانا ايدى فى ايدك حواء
والرجلين هتدب بقوة
برفض انك تطرد حواء
السبت، 24 سبتمبر 2011
لاول هصلى واتوضى
لاول هصلى واتوضى
ولما افوق من الخضة
مش متأكد انى هرضى
بس هفكر فى كلامك
على فكرة انا فاكر
كل كلمة من كلامك
كل شخطة وكل نترة
وكل شدة من لجامك
عوزانى دايما اكون
ورقة وتحت اقدامك
وبالاجبار لازم اصون
كل حرف من كلامك
ولا اتشخط ولا اتأمر
مهما غيرتى احوالك
ولا اشكى ولا اتذمر
مهما شمتى عزالك
عوزانى دايما اكون
كما الخاتم فى صباعك
ولا عاشق ولا مجنون
بس شنطة وفى دراعك
عوزانى اكونلك مطيع
اسمع من غير ما اناقش
وافهم من غير ما اجادل
ويكون فهمى سريع
ونفسك ابطل كسوف
وابقى واد كده ع الموضة
واقلع كتانى والبس صوف
وتنامى ف اوضة وانا ف اوضة
بس انا والهى كان نفسى
تكونى اميرة وف قصرى
وتصونى الخطوة طوالى
ولا تسببى مره فى كسرى
ياللى انتى من لونى القمحى
عارفة مقامى وملامحى
لية تبعترى بس فى قمحى
وبتشمتى لية؟ عزالى
معلش و أسف .. غصب عنى
مقدرش اقبل كلامك... لكنى
لو عاوزة تكونى ف العين كما الننى
خليكى كما المهره وانا بس اللى خيالك
الخميس، 22 سبتمبر 2011
اسمع منى هقولك اية؟
اسمع منى هقولك اية؟
خودها منى نصيحة يا بيةاوعى تأمن يوم للخاين
لو حتى روحك فى ايدية
ولو جالك مره فى دارك
اقفل دارك انت علية
ايييييييية اوعى تصدق
اسمع منى هقولك اية؟
خودها منى نصيحة صريحه
اوعى تكون راجل تلقيحه
بطل كلمة انا مش قادر
خليك فاكر انك راجل
وعمرك مره ما كنت مهان
اييييييية اوعى تسلم
اسمع منى هقولك اية؟
خليك فاكر انت مناضل
وشهر يناير يشهد ليك
خليك ثابت.. صامد.. جامد
وتاريخك اعمله بايديك
خليك ثورى اوعى يهمك
الا الناس هتسب فى امك
ومصر دى امك
اسمع منى هقولك اية؟
وكلامى انا هحكى علية
اوعى تفكر ان عدوك
ممكن يحبك زى اخوك
واوعى تفكر ان جوز امك
ممكن يخصك زى ابوك
ايييييييه اوعى يهمك
اسمع منى هقولك اية؟
وخلى كلامى يابنى معاك
اوعى تفكر ان الدونيا
تفضل كده على طول كرهاك
لو انهارده بتكسف وشك
بكره يا صحبى تكون وياك
ايييييية اوعى تكشر
متحرمش
متحرمش
من ده رمش
بيجرح ويداوى
واصلى انا غاوى
جرح رموشك
والله ما احوشك
اجرح فيه واتمنظر
ولا يهمك ولو مين كان؟
فى نفس الصورة والمنظر
ونفس الجرح بتاع زمان
ولسة الجرح مستنيك
ولسة الرمش بياثر
وتدلى دموعى ف عنيك
مشتاقه للجرح مش اكتر
من ده رمش
بيجرح ويداوى
واصلى انا غاوى
جرح رموشك
والله ما احوشك
اجرح فيه واتمنظر
ولا يهمك ولو مين كان؟
فى نفس الصورة والمنظر
ونفس الجرح بتاع زمان
ولسة الجرح مستنيك
ولسة الرمش بياثر
وتدلى دموعى ف عنيك
مشتاقه للجرح مش اكتر
تبكى لية؟
تبكى لية؟
علشان وطن
مات واندفن
والبكاء واجب علية
علشان وطن
مات واندفن
والبكاء واجب علية
تبكى لية؟
علشان انسان
ضعيف غلبان
وعيونك زعلانه علية
تبكى لية؟
علشان مريض
سارح شريد
والكنسر بيقتل فيه
تبكى لية؟
علشان مظلوم
بالاعدام علية محكوم
بينة وبين الموت ساعتين
تبكى لية؟
زى العادة
زى العادة
حياتى مر وبزياده
اكيد بشربها لكن
بشربها قهوة سادة
وزى العادة
وزى العادة
كل متعب اقوم امشى
صحيح بمشى لكن برجع
اللى مشيته وزيادة
وزى العادة
وزى العادة
اجى احلم فى منامى
الاقى احلامى كرهانى
ولا بكره ولا بطلت احلامى
وزى العادة
الحب عادة
تكره تعشق زيادة
تقرب تبعد زيادة
وكل ما تبعد تتمادى
وزى العادة
وزى العاده
اعشق ناس بتنسانى
وانسى ناس بتهوانى
ولسة بعشق من تانى
وزى العادة
حياتى مر وبزياده
اكيد بشربها لكن
بشربها قهوة سادة
وزى العادة
وزى العادة
كل متعب اقوم امشى
صحيح بمشى لكن برجع
اللى مشيته وزيادة
وزى العادة
وزى العادة
اجى احلم فى منامى
الاقى احلامى كرهانى
ولا بكره ولا بطلت احلامى
وزى العادة
الحب عادة
تكره تعشق زيادة
تقرب تبعد زيادة
وكل ما تبعد تتمادى
وزى العادة
وزى العاده
اعشق ناس بتنسانى
وانسى ناس بتهوانى
ولسة بعشق من تانى
وزى العادة
ماشية السنيورة
ماشية السنيورة بتغندر
فى وسط الحارة تتمخطر
لاده عاجبها ولا ده عاجبها
وعلى خطابها بتتأمر
ماشية السنيورة بتدلع
على كل اصحابها بتتقمع
دية حوله ودية عمشة
ودية هطلة ودية طرشة
ماشية السنيورة وشيفانى
وعاملة قال مش عرفانى
وادى روجك ملون خدى
وعطرك لسة ف ثيابى
ماشية السنيورة بتتفشخر
باللى يصفر واللى يزمر
واللى بيلمس واللى بيهمس
وباللى شافها وقال اه يانى
فى وسط الحارة تتمخطر
لاده عاجبها ولا ده عاجبها
وعلى خطابها بتتأمر
ماشية السنيورة بتدلع
على كل اصحابها بتتقمع
دية حوله ودية عمشة
ودية هطلة ودية طرشة
ماشية السنيورة وشيفانى
وعاملة قال مش عرفانى
وادى روجك ملون خدى
وعطرك لسة ف ثيابى
ماشية السنيورة بتتفشخر
باللى يصفر واللى يزمر
واللى بيلمس واللى بيهمس
وباللى شافها وقال اه يانى
علشان اية ممكن تموت؟
علشان اية ممكن تموت؟
علشان فكرة؟ علشان دين؟
اياك فاكر لما تموت
دينك هيرقع بالصوت
علشان فكرة؟ علشان دين؟
اياك فاكر لما تموت
دينك هيرقع بالصوت
وافكارك عليك هتموت
ويقولولك ارجع
لا اسمع
اوعى تموت
ويقولولك ارجع
لا اسمع
اوعى تموت
علشان اية ممكن تموت؟
علشان ارض؟ علشان طين؟
اياك فاكر لما تموت
ارضك راح ترجعلك
او اعدائك راح تدمعلك
وترجعلك ارضك
لا فى عرضك
اوعى تموت
علشان اية ممكن تموت؟
علشان شرفك؟ علشان عرضك؟
اياك فاكر لما تموت
شرفك راح يفيد
او عرضك راح يذيد
اقولك بينى وبينك
مش اكيد
فاوعى تموت
علشان اية ممكن تموت
علشان ولدك يعيش من بعدك
اياك فاكر لما تموت
ولدك راح يعيش
ويلاقى عيش
ويلبس ريش
لا مفيش
فاوعى تموت
اوووووعى تمووووووت
علشان ارض؟ علشان طين؟
اياك فاكر لما تموت
ارضك راح ترجعلك
او اعدائك راح تدمعلك
وترجعلك ارضك
لا فى عرضك
اوعى تموت
علشان اية ممكن تموت؟
علشان شرفك؟ علشان عرضك؟
اياك فاكر لما تموت
شرفك راح يفيد
او عرضك راح يذيد
اقولك بينى وبينك
مش اكيد
فاوعى تموت
علشان اية ممكن تموت
علشان ولدك يعيش من بعدك
اياك فاكر لما تموت
ولدك راح يعيش
ويلاقى عيش
ويلبس ريش
لا مفيش
فاوعى تموت
اوووووعى تمووووووت
السبت، 17 سبتمبر 2011
وااااه يامة
واه يامه واه على قبرك
والله ياريتنى مت انا قبلك
ولا بكيتك ولا رثيتك
ولا صرختك اه من قلبى
واه يامة واه يا ضنايا
والله موتك ساب جواية
نار وحسرة وحزن واه
حبك عمرى ما يوم انساه
واه يامة واه يا حبيبة
والله لسة السكة بعيدة
قالو هشوفك لما اموت
وانا عم بدعى العمر يفوت
واه يامة واه يا طبيبة
والله يامة طالت الغيبة
وادى المر بيروى حياتى
وغابت الحنية والطيبة
اه يامة واه من تانى
اصلك يامة انتى وحشانى
نفسى اشوفك ولو ف خيالى
يوم من تانى .... وتضمينى
واه يامة وكان ياما كان
كانت الضحكة يامة زمان
كان لينا ام وكان لينا حضن
وكانت الفرحة فى كل مكان
واه يامة واه مين قال
ومين غيرك ربى رجال
لا بتشتكى من العيشة المرة
ولا حتى من ضيق الحال
واه يامة واه ياصبورة
من الامراض كنتى مقهورة
ولا السكر بيذيد من حزنك
على اولادك دول من بعدك
واه يامة ومتقوليش
طب فاكرة يامة يوم الديش
لما ضحكت وقلت لبست
فى لحظة لاقيتك اغمى عليكى
واااه يامة وانا راح اقوم
وهجيلك تانى زى اليوم
وهفضل اقولك واحكيلك
وعلى باب قبرك اشكيلك
والله ياريتنى مت انا قبلك
ولا بكيتك ولا رثيتك
ولا صرختك اه من قلبى
واه يامة واه يا ضنايا
والله موتك ساب جواية
نار وحسرة وحزن واه
حبك عمرى ما يوم انساه
واه يامة واه يا حبيبة
والله لسة السكة بعيدة
قالو هشوفك لما اموت
وانا عم بدعى العمر يفوت
واه يامة واه يا طبيبة
والله يامة طالت الغيبة
وادى المر بيروى حياتى
وغابت الحنية والطيبة
اه يامة واه من تانى
اصلك يامة انتى وحشانى
نفسى اشوفك ولو ف خيالى
يوم من تانى .... وتضمينى
واه يامة وكان ياما كان
كانت الضحكة يامة زمان
كان لينا ام وكان لينا حضن
وكانت الفرحة فى كل مكان
واه يامة واه مين قال
ومين غيرك ربى رجال
لا بتشتكى من العيشة المرة
ولا حتى من ضيق الحال
واه يامة واه ياصبورة
من الامراض كنتى مقهورة
ولا السكر بيذيد من حزنك
على اولادك دول من بعدك
واه يامة ومتقوليش
طب فاكرة يامة يوم الديش
لما ضحكت وقلت لبست
فى لحظة لاقيتك اغمى عليكى
واااه يامة وانا راح اقوم
وهجيلك تانى زى اليوم
وهفضل اقولك واحكيلك
وعلى باب قبرك اشكيلك
الجمعة، 16 سبتمبر 2011
حطة يا بطة
حطة يا بطة يا فلفل شطة
جوه همومك نام واتغطى
انسى سلاحك وانسى كفاحك
وان فى بلدك كان فية ثورة
حطة يابطة وبطة يا حطة
والله وقعت فى حتة ورطة
ضحكو عليك وقالو عدالة
وادى الكوسة ليها مكانه
حطة يا بطة بطة مين
هى الثورة قامت فين؟
قامت برة ولا قامت جوة
ولا الثورة جاتها الدورة
حطة يا بطة اه يا جمالك
والله ياحسنى كبرو عيالك
ادى مشيرك وادى جمالك
وادى قضاتك زى اخواتك
حطة يا بطة وحطة كمان
سرقو الثورة من الجدعان
وادى الجيش يا ناس سكران
عمال يضرب فى الثوار
حطة يا بطة وحقة يا فالح
طعم الثورة ده كده لية مالح؟
يكنش المجلس ناوى يخربها
ويخليلنا الصالح طالح
حطة يابطة وادى اللى كان
كان الجيش مع الاخوان
ادى حاميها وادى حراميها
والنورية فى كل مكان
جوه همومك نام واتغطى
انسى سلاحك وانسى كفاحك
وان فى بلدك كان فية ثورة
حطة يابطة وبطة يا حطة
والله وقعت فى حتة ورطة
ضحكو عليك وقالو عدالة
وادى الكوسة ليها مكانه
حطة يا بطة بطة مين
هى الثورة قامت فين؟
قامت برة ولا قامت جوة
ولا الثورة جاتها الدورة
حطة يا بطة اه يا جمالك
والله ياحسنى كبرو عيالك
ادى مشيرك وادى جمالك
وادى قضاتك زى اخواتك
حطة يا بطة وحطة كمان
سرقو الثورة من الجدعان
وادى الجيش يا ناس سكران
عمال يضرب فى الثوار
حطة يا بطة وحقة يا فالح
طعم الثورة ده كده لية مالح؟
يكنش المجلس ناوى يخربها
ويخليلنا الصالح طالح
حطة يابطة وادى اللى كان
كان الجيش مع الاخوان
ادى حاميها وادى حراميها
والنورية فى كل مكان
الثلاثاء، 13 سبتمبر 2011
تزعلى حابك تفرحى حابك
تزعلى حابك تفرحى حابك
انشاله ترفعيلى حواجبك
برضو بكل اشكالك قابلك
كان لينا عشرة وكان لينا ود
وفينا الحب يملاء الارض
فينا الشر وفينا الطيبة
وانا ف قلبى ساكنه حبيبة
يا عروسه البحر كلك سحر
مالك وصف ف التفصيل
عينك حلوة ورمشك جارح
ياما صاب وقتل عاشقين
ولا الخد طارح ورد
طارح فل على الجنبين
وادى الخصر بيميل ع الخصر
وادى ااها وادى يا عين
واااه يا صبيه وااااه يا غزال
انشاله ترفعيلى حواجبك
برضو بكل اشكالك قابلك
كان لينا عشرة وكان لينا ود
وفينا الحب يملاء الارض
فينا الشر وفينا الطيبة
وانا ف قلبى ساكنه حبيبة
يا عروسه البحر كلك سحر
مالك وصف ف التفصيل
عينك حلوة ورمشك جارح
ياما صاب وقتل عاشقين
ولا الخد طارح ورد
طارح فل على الجنبين
وادى الخصر بيميل ع الخصر
وادى ااها وادى يا عين
واااه يا صبيه وااااه يا غزال
عزف النغمة ع الخلخال
قالو عليكى كام موال؟
قالو قريبه وقالو بعيدة
قالو السر ف التنهيده
قالو الخطوة لسه بعيدة
قالو ليلك مالو نهار
قالو الغنوة فى المشوار
قلت هسافر والله لا اسافر
والله لاسهرلك ميت ليله
قلت هخاطر واية يعنى اخاطر
اصل االحب ده مش بايدينا
وبعد التوهه وبعد الغيبة
وبعد الااااها والتسهيده
شفت القمر واقف قدامى
وبيعاتبنى على الغيبة
قالو عليكى كام موال؟
قالو قريبه وقالو بعيدة
قالو السر ف التنهيده
قالو الخطوة لسه بعيدة
قالو ليلك مالو نهار
قالو الغنوة فى المشوار
قلت هسافر والله لا اسافر
والله لاسهرلك ميت ليله
قلت هخاطر واية يعنى اخاطر
اصل االحب ده مش بايدينا
وبعد التوهه وبعد الغيبة
وبعد الااااها والتسهيده
شفت القمر واقف قدامى
وبيعاتبنى على الغيبة
الاثنين، 12 سبتمبر 2011
مصر السورة ومصر الاية
مصر السورة ومصر الاية
مصر بلد دايما بكايه
مصر بلد دايما بكايه
مصر كهين احمد ومينا
مصر احضان دايما تلاقينا
مصر حضارة ومصر النيل
مصر جاهين و شوقى وزويل
مصر الزينة ومصر الفرحة
مصر عروسة لابسة الطرحة
مصر تاريخ ومصر حضارة
وتاريخها محفور فى حجارة
مصر الفن ومصر الجود
عزفة الناى وعفق العود
صوت الطبل ويا المزمار
مصر طرب كل الالوان
مصر القلعة وراس التين
رافضة الزل ليوم الدين
شاهد قطز وصلاح الدين
لجنودها جالبين النصر
مصر ساقية ونخله وبيت
والفلاح يفلح ف الغيط
لو شفتها تقول يا ريت
افضل فيها طول العمر
مصر العمل يعنى عبادة
يعنى ايدين ماليانة ارادة
يعنى القناة ويعنى السد
يعنى ايد على ايد تشد
مصر النيل فى عروقها حياة
مصر حاميها حارسها الله
مصر حاميها حارسها الله
يسلم يدك .... يكرم فومك
يلى كتبت تاريخها بدمك
انا بشرب
انا بشرب عشان انسى
ولا بنسى علشان اشرب
بشرب عشان اهرب
ولا بهرب عشان اشرب
وادينى طول الوقت بشرب
لابنسى ولا بهرب
بس بشرب
يمكن همى ميتنسيش
يمكن حزنى ميختفيش
لا برشام ولا حتى حشيش
لكن بشرب
يمكن بشرب
علشان انسى انى بعيش
وسط ناس الوان ورانيش
والالوان ف بلدنا كتير
مالها وصف ف التمثيل
ياخى اشرب ومتحكيش
يمكن بشرب
علشان انسى انى بعيش
فى شرق بلاد العواجيز
وانا شاب وعايز اعيش
اسكت بقى ومتخنقنيش
اشرب
يمكن بشرب
علشان انسان مش حيوان
والانسان فى بلادنا مهان
اصل بلدنا سجن كبير
بدون سجان ولا قضبان
اشرب وانسى انك انسان
عيش حيوان
ولا بنسى علشان اشرب
بشرب عشان اهرب
ولا بهرب عشان اشرب
وادينى طول الوقت بشرب
لابنسى ولا بهرب
بس بشرب
يمكن همى ميتنسيش
يمكن حزنى ميختفيش
لا برشام ولا حتى حشيش
لكن بشرب
يمكن بشرب
علشان انسى انى بعيش
وسط ناس الوان ورانيش
والالوان ف بلدنا كتير
مالها وصف ف التمثيل
ياخى اشرب ومتحكيش
يمكن بشرب
علشان انسى انى بعيش
فى شرق بلاد العواجيز
وانا شاب وعايز اعيش
اسكت بقى ومتخنقنيش
اشرب
يمكن بشرب
علشان انسان مش حيوان
والانسان فى بلادنا مهان
اصل بلدنا سجن كبير
بدون سجان ولا قضبان
اشرب وانسى انك انسان
عيش حيوان
يمكن بشرب
علشان مصرى علشان طرطور
علشان انسى فمفكرش فمقررش
فمتغيرش وافضل كده على طول الخط
عايش مقهور ماشى مخبول
علشان بينى وبينك انتى
الفين سور
الجمعة، 9 سبتمبر 2011
الف مبروك جالك ولد
الف مبروك جالك ولد
يادى الفرحه يا اهل البلد
جالك سند جالك مدد
جالك الى هيكونلك معين
وقت الكبر وقت الهرم وقت العجز
الف مبروك
ابنك زينة اهل البلد حتة ولد
ابن الكرم حط القدم
ومسك كراسة ومسك قلم
ودرس علوم كل البشر
الف مبروك اتشال واتحط
ابنك اهوه بيفك الخط
ابنك بلغ مقام الرجال
ابنك طول .. ابنك عرض
ابنك بيدب برجليه ع الارض
الف مبروك ابنك نجح
ابنك فلح ااااه يا بلح
ابنك خلاص ثمرو طرح
اعزم اهالى كل البلد
وهات الطبل وقيم الفرح
ابنك خلاص خلص علامه
واخد شهادة علت مقامة
نهاية كفاحه ليله وصباحه
نهاية تعبك وياه يا غالى
حصاد زرعك ف ابنك ليالى
الف مبروك ابنك علم
ابنك ظهر بين البشر
للقهوجى والمكوجى
والبلطجى والضومنجى
اصل ابنك خالى عمل
ابنك خلاص لازمه عروسه
عاوز شبكه وعاوز شقة
عاوز زفه وعاوز كوشه
يادى الوكسه ويادى الحوسه
لازم يهرب م المحروسه
ابنك خلاص مفيش أمل
يلا بسرعة جيب الكفن
ده قدرك مكتوب عليك
ابنك يموت قدام عنيك
وكمان بايدك يندفن
ابنك خلاص نفسه اتقطع
قلبه اتفزع .. وحلمه انتحر
يادى الحسره على دا الجدع
مات من غير ما ينهى السبق
مات وساب جواك وجع
ابنك خلاص مات واندفن
مات الكفاح ومات الامل
شد حيلك اصلب طولك
احبس دمعك جوه عيونك
ده كان قضاء وكان قدر
قوم يا راجل متبكيش
ابنك شجاع ابنك بطل
ابنك مات علشان يعيش
علشان مفيش أكل عيش
علشان يخفف ع البشر
كنت مفكر ولدك سند
ولدك معين وقت المحن
انت السند وانت المعين
انت العليم وانت البصير
وانت الكريم وقت العوز
يادى الفرحه يا اهل البلد
جالك سند جالك مدد
جالك الى هيكونلك معين
وقت الكبر وقت الهرم وقت العجز
الف مبروك
ابنك زينة اهل البلد حتة ولد
ابن الكرم حط القدم
ومسك كراسة ومسك قلم
ودرس علوم كل البشر
الف مبروك اتشال واتحط
ابنك اهوه بيفك الخط
ابنك بلغ مقام الرجال
ابنك طول .. ابنك عرض
ابنك بيدب برجليه ع الارض
الف مبروك ابنك نجح
ابنك فلح ااااه يا بلح
ابنك خلاص ثمرو طرح
اعزم اهالى كل البلد
وهات الطبل وقيم الفرح
ابنك خلاص خلص علامه
واخد شهادة علت مقامة
نهاية كفاحه ليله وصباحه
نهاية تعبك وياه يا غالى
حصاد زرعك ف ابنك ليالى
الف مبروك ابنك علم
ابنك ظهر بين البشر
للقهوجى والمكوجى
والبلطجى والضومنجى
اصل ابنك خالى عمل
ابنك خلاص لازمه عروسه
عاوز شبكه وعاوز شقة
عاوز زفه وعاوز كوشه
يادى الوكسه ويادى الحوسه
لازم يهرب م المحروسه
ابنك خلاص مفيش أمل
يلا بسرعة جيب الكفن
ده قدرك مكتوب عليك
ابنك يموت قدام عنيك
وكمان بايدك يندفن
ابنك خلاص نفسه اتقطع
قلبه اتفزع .. وحلمه انتحر
يادى الحسره على دا الجدع
مات من غير ما ينهى السبق
مات وساب جواك وجع
ابنك خلاص مات واندفن
مات الكفاح ومات الامل
شد حيلك اصلب طولك
احبس دمعك جوه عيونك
ده كان قضاء وكان قدر
قوم يا راجل متبكيش
ابنك شجاع ابنك بطل
ابنك مات علشان يعيش
علشان مفيش أكل عيش
علشان يخفف ع البشر
كنت مفكر ولدك سند
ولدك معين وقت المحن
انت السند وانت المعين
انت العليم وانت البصير
وانت الكريم وقت العوز
الأربعاء، 7 سبتمبر 2011
شررم بررم
شررم شررم شروبم
بررم بررم شروبم
احنا شباب شررم بررم
طول اليوم بندور نبرم
على شغلة ترزق تكرم
والشغلات شررم بررم
احنا شباب غاوى تنطيط
طول اليوم لف وتظبيط
فى الكورة تلاقينا نزيط
وساعة الجد شررم بررم
احنا شباب بنهيص ونزيط
وحياتنا دايما لخابيط
مرة بنهداء ومرة نشيط
ولا حاجة فى حياتنا تهم
احنا شباب بناطيلنا تلق
وحياتنا تويتر فيس بوك
وايدينا عماله تدق
تملى ف لوحة مفاتيح
احنا شباب الصوت العالى
كلمتنا دايما تلالى
وايا النجمة ف العلالى
والودان شررم بررم
احنا شباب دايما خارجين
على صوت واحد ف التحرير
لا صلبية ولا هلالية
مصر لكل المصريين
احنا شباب اهلا حرية
وثورتنا ف ايدين حرامية
سلف دول ولا اخوانجية
والعصبة عماله تضم
احنا شباب دايما مكبوت
تتكلم ترقع بالصوت
احلامك جواك هتموت
على ايد باشا او هلفوت
احنا شباب ما يخاف الموت
موت عبارة او حتى ف حوت
ياكش يارب ملاقى القوت
بس امانة سفرنى يا بيه
احنا شباب انسانا خلاص
فى بلادنا واخدين بعباص
والفكرة بتموت ف الراس
واسعارنا عماله تقل
بررم بررم شروبم
احنا شباب شررم بررم
طول اليوم بندور نبرم
على شغلة ترزق تكرم
والشغلات شررم بررم
احنا شباب غاوى تنطيط
طول اليوم لف وتظبيط
فى الكورة تلاقينا نزيط
وساعة الجد شررم بررم
احنا شباب بنهيص ونزيط
وحياتنا دايما لخابيط
مرة بنهداء ومرة نشيط
ولا حاجة فى حياتنا تهم
احنا شباب بناطيلنا تلق
وحياتنا تويتر فيس بوك
وايدينا عماله تدق
تملى ف لوحة مفاتيح
احنا شباب الصوت العالى
كلمتنا دايما تلالى
وايا النجمة ف العلالى
والودان شررم بررم
احنا شباب دايما خارجين
على صوت واحد ف التحرير
لا صلبية ولا هلالية
مصر لكل المصريين
احنا شباب اهلا حرية
وثورتنا ف ايدين حرامية
سلف دول ولا اخوانجية
والعصبة عماله تضم
احنا شباب دايما مكبوت
تتكلم ترقع بالصوت
احلامك جواك هتموت
على ايد باشا او هلفوت
احنا شباب ما يخاف الموت
موت عبارة او حتى ف حوت
ياكش يارب ملاقى القوت
بس امانة سفرنى يا بيه
احنا شباب انسانا خلاص
فى بلادنا واخدين بعباص
والفكرة بتموت ف الراس
واسعارنا عماله تقل
الجمعة، 2 سبتمبر 2011
كيف؟ وكيف ؟ وجهك جميل
رياح العشق تعصفنى
وتزلزل كل اوصالى
ابعد الوصل تتركنى؟
ابعد الوصل هجران؟
استحلفك بالله لا تتركنى
لا تترك دفء شطئانى
أقيم خيامك فى ارضى
واقطف ثمرك من بستانى
واشرب مائك من بئرى
واختبىء اليل فى احضانى
ان الشفاة تشتاق اليك ظمأ
والعيون تبكى اليك شوقآ
احبك اكثر واكثر واكثر
واغرق فى بحر عينيك الجميل
اين اهرب من عيون تطاردنى؟
من شوق بين ضلوعى يشعلنى؟
كيف دخلتى الى لج قلبى؟
كيف الى عرفتى السبيل؟
كيف اذلتى كل العوائق ؟
كيف شفيتى الجرح العليل؟
وكيف؟ وكيف؟وكيف؟ وجهك جميل
نتيجة حتمية
إلهي قلت لك
أني أتالم فماذا فعلت؟
قلت لك
ليس عندي أحد فماذا صنعت ؟
قلت لك
لا تنســاآني
أني أتالم فماذا فعلت؟
قلت لك
ليس عندي أحد فماذا صنعت ؟
قلت لك
لا تنســاآني
وقد فعلت
قلت لك
اعطني أمــــلاً
اعطني أمــــلاً
جئت للشمع واطفاءت
قلت لك
كيف لأحلامي أن تتحقق
قلت لك
كيف لأحلامي أن تتحقق
فضحكت
ندمت على ايامى التى فيها عبدتك
وفى موت امى كان موتك
فجاء يوم رثيت امى
ندمت على ايامى التى فيها عبدتك
وفى موت امى كان موتك
فجاء يوم رثيت امى
وما رثيتك
اه اماه كم كنت تكلمين
اه اماه كم كنت تكلمين
اطرش
اه اماه كم كنت تسمعين
اه اماه كم كنت تسمعين
اخرس
لما بعد الموت بكاك امى
لما بعد الموت بكاك امى
وبكائى
اماه هل تذكرين؟
كم مره قلت لك
كم مره قلت لك
كفاك دعاء
اهتمى بنفسك لا تنتظريه
اهتمى بنفسك لا تنتظريه
كفاك وفاء
صليتى وبكيتى
صليتى وبكيتى
سجدتى وركعتى
جلستى ووقفتى
جلستى ووقفتى
شككتى وبررتى
كل هذا وربك انت
كل هذا وربك انت
لم ياتى
ورغم كل هذا
ورغم كل هذا
تركتى انتى هذا
فهل بعد هذا
فهل بعد هذا
ربك انت وجدتى؟
من هوه المسيح ؟ من هو ؟ ما هو تعليمه الفلسفى ؟ كفاحه؟ موته؟
من هوه المسيح ؟
1:من هو ؟
المسيح هوه ابن مريم الى الان غير معروف الاب وكان لهذا الموضوع اثره البالغ على حياته وفكره واثره ايضا على ترحال اسرته من مكان لاخر عاش 33 سنه ومات شابا من ابناء داود حسب النسب الذى عرف به
2 :حياته؟
ولد فى بيت لحم مدينه صغيره وفقيره وايضا هذا اثر عليه وعلى حياة الذهد التى كانت احدى فلسفاتهولد وتربى مع يوسف النجار الذى كان خطيب امه تم الزواج بين مريم ويوسف بعد الولادة حسب الفكر اليهودى الذى يحرم زواج الفتاه وهى حامل تعلم المسيح حرفه النجاره من يوسف والانجيل نفسه تطرق فى قصه حياه المسيح عن ولادته وخدمته وموته ولم يتحدث عن الفتره مابين 12 عام الى 30 عام اين كان ؟ ماذا ؟ فعل ؟ لم يذكر تقول الكتب ان المسيح ذهب الى الهند وهناك تاثر بالفكر البوذى والتعاليم البوذيه واتى الى اليهوديه فى سن ال 30 عام اى عاش مع الفكر البوذى ما يقارب 18 عام ومن هنا بداءت حياة تعليمه الفلسفى
3: ما هو تعليمه الفلسفى ؟
جاء المسيح لينادى بالتحرر من ثقل الديانه اليهودى بكل ما فيها ولكى يكسب المعركه مع الكهنه والفكر اليهودى المتراسخ فى العقول كان لابد ان يكون مراوغ ويجيد السباحه الى مسافات طويله وهذه بالفعل ما كان منه كان ينادى بعفه الفكر وليس عفه الجسد فقط كان يرى انه لا شىء يدخل الجسد ينجسه بل ما يدخل القلب كان ينادى بالمحبه وتحرر المراءه وكان لقصه امه دافع له لينادى بحريه المراءه كان ينادى بثقافه قبول الاخر ونبذ العنف كان معاديا للتوراه التى تقول العين بالعين والسن بالسن لانه قال من لطمك على الخد الايمن حول له الايسر
4 :كفاحه؟
دافع عن المراءه الزانيه من منطلق ان كل الناس خطاءه لم ينادى بالصوم ولم يامر تلاميذه بالصوم ولا الصلاه كان ينادى بعلاقه تتمتع بالحريه بين العبد والخالق وهنا تكمن فلسفته الروحيه كان يرى ان الزنا ليس فقط بالممارسه ولا القتل فقط هو قتل الجسد بل قال من نظر لامراءه بشهوه قد زنا بها وقال من همش اخاه وقال له يا احمق يستحق عقاب القاتل هذه يفسر لنا تاثره باليهود واعتراضه عليهم لانه كان يرى انهم مثل القبور بيضاء من الخارج ومن الداخل سوداء مليئه بالعفن كان فيلسوف يرى ان اليهود لا يزنون بالجسد ولكن يزنون بالفكر كان لا يقتلون الجسد لكن يقتلون الانسانيه والفكر كان ينادى باحترام الجسد وعفه الفكر وكان ينادى باحترام الانسان وافكاره ويداء الصراع مع اليهود دفاعا عن افكارهم وتعاليمهم التى بداء ينفر منها الشعب وبداءو يتبعون افكار المسيح الانسانيه وبداء الاحتيال من قبل اليهود وحاولو اكثر من مره التربص له ولم يقدرو خوفا من كثرة اتباعه بداء تصعيد الامر وتمريره قانونيا الى قيصر ونسبو اليه تهمه التجديف على الله وادعاءه انه ملك اليهود
5 :موته؟
حاول بيلاطس الافراج عنه ولكنه لم يفعل خوفا من قيام ثوره من قبل الشعب اليهودىومن انقسامهم بين مويد ومعارض للمسيح امر بصلبه ويالا سخريه القدر يصلب على صليب من خشب هذه الاخشاب التى كان يصنع منها موائد للطعام وكراسى للجلوس هذه المره قاسيه صلب ودفن فى قبر وحيدا منفردا وتم سرق الجثمان بالاتفاق بين يوسف الرامى وبين التلاميذ وربما بعض الرومان بحجه خوفهم من تقديس قبره
الغيرمتوقع ان اتباعه اذدادو بسب ادعاء قيامته من الموت اكثر بكثير من الذين اقتنعوا بافكاره مات مثل كثيرين من اجل الحريه ودفاعا عن الانسانيه و الانسان وكرامته وحقه فى التحرر من القيود ايا كانت اشكالها
انتهت قصه المسيح ولكن تعاليمه لم تنتهى
انتهت قصه المسيح ولكن اتباع تعاليمه فى اذدياد
هذه ملخص لما قراءت على سبيل العرض وليس الحصر
1:من هو ؟
المسيح هوه ابن مريم الى الان غير معروف الاب وكان لهذا الموضوع اثره البالغ على حياته وفكره واثره ايضا على ترحال اسرته من مكان لاخر عاش 33 سنه ومات شابا من ابناء داود حسب النسب الذى عرف به
2 :حياته؟
ولد فى بيت لحم مدينه صغيره وفقيره وايضا هذا اثر عليه وعلى حياة الذهد التى كانت احدى فلسفاتهولد وتربى مع يوسف النجار الذى كان خطيب امه تم الزواج بين مريم ويوسف بعد الولادة حسب الفكر اليهودى الذى يحرم زواج الفتاه وهى حامل تعلم المسيح حرفه النجاره من يوسف والانجيل نفسه تطرق فى قصه حياه المسيح عن ولادته وخدمته وموته ولم يتحدث عن الفتره مابين 12 عام الى 30 عام اين كان ؟ ماذا ؟ فعل ؟ لم يذكر تقول الكتب ان المسيح ذهب الى الهند وهناك تاثر بالفكر البوذى والتعاليم البوذيه واتى الى اليهوديه فى سن ال 30 عام اى عاش مع الفكر البوذى ما يقارب 18 عام ومن هنا بداءت حياة تعليمه الفلسفى
3: ما هو تعليمه الفلسفى ؟
جاء المسيح لينادى بالتحرر من ثقل الديانه اليهودى بكل ما فيها ولكى يكسب المعركه مع الكهنه والفكر اليهودى المتراسخ فى العقول كان لابد ان يكون مراوغ ويجيد السباحه الى مسافات طويله وهذه بالفعل ما كان منه كان ينادى بعفه الفكر وليس عفه الجسد فقط كان يرى انه لا شىء يدخل الجسد ينجسه بل ما يدخل القلب كان ينادى بالمحبه وتحرر المراءه وكان لقصه امه دافع له لينادى بحريه المراءه كان ينادى بثقافه قبول الاخر ونبذ العنف كان معاديا للتوراه التى تقول العين بالعين والسن بالسن لانه قال من لطمك على الخد الايمن حول له الايسر
4 :كفاحه؟
دافع عن المراءه الزانيه من منطلق ان كل الناس خطاءه لم ينادى بالصوم ولم يامر تلاميذه بالصوم ولا الصلاه كان ينادى بعلاقه تتمتع بالحريه بين العبد والخالق وهنا تكمن فلسفته الروحيه كان يرى ان الزنا ليس فقط بالممارسه ولا القتل فقط هو قتل الجسد بل قال من نظر لامراءه بشهوه قد زنا بها وقال من همش اخاه وقال له يا احمق يستحق عقاب القاتل هذه يفسر لنا تاثره باليهود واعتراضه عليهم لانه كان يرى انهم مثل القبور بيضاء من الخارج ومن الداخل سوداء مليئه بالعفن كان فيلسوف يرى ان اليهود لا يزنون بالجسد ولكن يزنون بالفكر كان لا يقتلون الجسد لكن يقتلون الانسانيه والفكر كان ينادى باحترام الجسد وعفه الفكر وكان ينادى باحترام الانسان وافكاره ويداء الصراع مع اليهود دفاعا عن افكارهم وتعاليمهم التى بداء ينفر منها الشعب وبداءو يتبعون افكار المسيح الانسانيه وبداء الاحتيال من قبل اليهود وحاولو اكثر من مره التربص له ولم يقدرو خوفا من كثرة اتباعه بداء تصعيد الامر وتمريره قانونيا الى قيصر ونسبو اليه تهمه التجديف على الله وادعاءه انه ملك اليهود
5 :موته؟
حاول بيلاطس الافراج عنه ولكنه لم يفعل خوفا من قيام ثوره من قبل الشعب اليهودىومن انقسامهم بين مويد ومعارض للمسيح امر بصلبه ويالا سخريه القدر يصلب على صليب من خشب هذه الاخشاب التى كان يصنع منها موائد للطعام وكراسى للجلوس هذه المره قاسيه صلب ودفن فى قبر وحيدا منفردا وتم سرق الجثمان بالاتفاق بين يوسف الرامى وبين التلاميذ وربما بعض الرومان بحجه خوفهم من تقديس قبره
الغيرمتوقع ان اتباعه اذدادو بسب ادعاء قيامته من الموت اكثر بكثير من الذين اقتنعوا بافكاره مات مثل كثيرين من اجل الحريه ودفاعا عن الانسانيه و الانسان وكرامته وحقه فى التحرر من القيود ايا كانت اشكالها
انتهت قصه المسيح ولكن تعاليمه لم تنتهى
انتهت قصه المسيح ولكن اتباع تعاليمه فى اذدياد
هذه ملخص لما قراءت على سبيل العرض وليس الحصر
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)