روحانيات

الجمعة، 19 أكتوبر 2012

ورقــــة شـــجر




انا اللى كنت ساعة الربيع
ابن الجناين والبحور

زى القمر وشكلى بديع
وتملى بضحك فى سرور

انا اللى عشت فوق الشجر
وكنت اغنى لسنابل

وكنت اعوف ريحة المطر
وكنت اغازل فـ البلابل

رجعت ورقة عـ الرصيف
والريح تطيرنى بـ غرور

مبقتش اخفف حر صيف
ولا حتى انفع عود بخور

وانا قتلنى شوقى لمطر
وطعم الصحارى فى الصدور

انا كنت عامل فيها بطل
وكنت بحـــــلم بالحضور

اهو كل وقت وله ادان
ودلوقتى حان وقت الخريف

وهو ده حال الزمان
كنا حقيقة ودلوقتى ... طيف

وهو كاس عمال يدور 
اجمل جناين يخنقها بور

ولا فيها وردة ترجع تفتح
ولا تشم فيها ريحة العطور

ايوه صحيح ورقة فى شجر
لكنى روحى فى الجذور

ولو الجذور قتلها المطر
لــســه ملامحى فى البــذور

ايوة صحيح الهجر جارح
ومطرنا ديما بتاع مصالح

لكنى ديماً ارجع واقول..
جايز عطشنا يكون فـ الصالح

وادينى قاعد اقول لبذرى ..
حبة نصايح ..افهم يا فالح

بلاش تعيش تحلم بمية ..
مبقتش تروى.. وريقها مالح

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق