روحانيات

الأربعاء، 1 مارس 2017

مبحبكيش

منتيش حبيبتى ولا حتى كنتى
انا اصلا مبحبش حد
فـ سيبك بقا مــ القال والقيل
وخلينا نتكلم جد
 

انتي هانم وانا من العامة اكون
وانتي عارف ظروفنا صعبه
وبلدنا غرقانه ف ديون
عيزاني لية وازاى .. احبك ؟!
 

احبك كيف انا مش عارف ؟
انا ابن ... ابن العدمية
وانتى الخيال .. بنت التفاؤل
عايشة فى علاقة خيالية
 

لا عمرى خبيتك فى قلبي
ولا قلبى اصلا كان لوكاندة
ولا كنت بفرح وانتى جنبى
انتى الحكومة .. وانا المعارضة
 

مكنش بيتك جوه حضنى
ومكنش فيه بينا حكايات
ولا خدك اتشوك بدقنى
فــ بلاش نقلب فـ اللى فات
 

ولا كنت اضفرلك فى شعرك
وابدر فى ليل شعرك نجوم
ولا كنت انام واغفى فى حضنك
وعليكى اصبح كل يوم
 

ولا كنت بسكر من شفايفك
ولما تشوفينى تيجى تجرى
ولا كنت بشرب من ريقك
وانتى قاعدة جوة حجرى
 

فـ بلاش تعيدى
وبلاش تزيدى
وبلاش نزودها صعوبة
مهيش غريبة
لو تمطر عز طوبة
ومهيش غريبة
فى الشتاء نحس برطوبة
 

شئ طبيعى فى الالم
نهوى الدموع
ولما نطول فى البعاد
ننسي الرجوع
 

والهجر يستدعى الجفا
والجفا يهوى الخصام
واللى ناوى يبيع يبيع
مش فارقة يعنى يبيع بكام
 

و مش هقولك شئ جديد
معدش ليه لازمة الكلام
دا الـ بليد يفضل بليد
مش هينفع فية علام
 

فــ متقوليش اية العمل
وبلاش نصغر فى الجبل
ياما حاولنا
وغيرنا حاول
وهى هى مفيش امل
 

فـ لو مرة قلت انى بحبك
وانى من غيرك معرفش اعيش
وانك حلمى من الطفولة
وانى ... وانى ... متصدقيش
 
 
متصدقيش الذكريات ولا الاماكن
ولا كل قهوة قعدنا فيها
انا جوه قلبك كنت ساكن
والمساكن هدتيها
 
 
مفيش شئ يربطنى بيكى
كل الحبال اتقطعت
ومفيش سكة تودى ليكى
كل المراكب ولعت
 
 
وبلاش نحكي عن اللى كان
بعد ما هانت العشرة
في ناس بتكون دهب صافي
وناس بتكون دهب قشرة
 

فــ بلاش نفكر فى اللى فات
وبلاش نحولها لــ درامـــا
بينى وبينك بلاد وبلاد
لحد ما تقوم القيامة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق