روحانيات

الجمعة، 17 فبراير 2012

شيلو السلاح

ملعون ابوك ياســـــــــــكوت
يا ذل ناس مكبـــــوت

يا صرخة محـــــبوسة
فى قلــب قلـــب تابــــــــوت

يا ارض متبــــــاعة
على الـــــــــــــــــــــف شماعة

يا ضحكة خداعة
ضحكة ماقــــــــــــــــــــبل الموت

يا بنت فى صورة  مـصلوبة
وحتى الصورة مقـلوبة

يا نعمة وثـــــــــــــروة منهوبه
مفضلش منها القوت 

 يا طفل  بيغنى للشمس مستنى 
أصرخ بعلو الصوت



وعشان نشوف النهــــــــار وتعـــــــودى
دنــــــيتنا
هجمـــــنا هجــم التـــــتار وحفرنـــــــــا
سكـــــــتنا
لانسيـــــنا طعم المـــــــــــــــرار ولا قتل
سكـــــتنا
ملعون ابوك ياخــــــــــــــــــــوف متديشى
نحيــتنا


شيــلــــــنا فـ ايديـــــــــنا الكفــــن والحلم......ودانــــــا
وفضــلنا نهتــــــف ونهــــــــتف والــــشعب......ويـــــانـا
ملــعون ابوك يا ســـــــــــكوت متعـــــش..........جوانـــا
ده الفـــــــــــــجر قبلتنا والــــــــــــــــــدم........وضــانـا


حلمت بـــــيكى ف المنـــام
وفضلت أبنى فى الخيام

وكســــرت كل قيـــــــود حــــديد
وكل تماثيل الرخام

وعرفــــــــــت صوتــــــــك فى الزحام
لما ندهتيلى

انا دقــت طعــــــــــم الحــــــياة لمـــا
ظـــــهرتيلى
ورجعـــلى عـــــــمرى اللى تـــاه لـــما
شاورتيلى
وانــا قلــــــبـى م الــفـرحه انــتــشى
داب واختشى
من بعد مرضـــــه قام مشـــــى
لما غــــــــمزتيلى

يا دفء الضمة والاحضان
يا صوت اللمة والجيران

يا أم وقاعـــده ع الكرســى
وأب بيقراء ف القراءن

يا طعم اللقـــمة فى دارى
يا غـــــنوة تحلى مشوارى

ياقــصــة حـــــــــب هزليـــــة
ومكتـوبة فى أخبارى

مين اللى صـــــفى العين
مين اللى باع الدم

مين الــلى عراكـــــــــــى 
وهــو مــش مهـــتم

مين اللى غــــــــش الشعب
وحط ليكى السم

مين اللى خان الامانة
وراضى ليكى المهانة

وعامل لى نفسه معانا
وبأيــده باع الحــــــلم

يا ندهــــالى وهمـــــسالى  فى عز الليل
انا بطشـــــــــك باعداءك وصوت الخيل
يا بنت الناس يا مغصوبه يا فرع اصيل
انا نازل اجيب حقـــــك ..خارج كالسيل


يا صـــوت الفاس  يا عرق النــــــــــاس  يا مر الكاس     
 انا الايد اللى سقـيانى
وانا الشــــــارب وانا المحتاس

وانا مرك  ما قسانى
امانـــــــة اسقينى من تانى


ياطعم بيـــــــــــــــــــوت يا عقد ياقوت يا تار مثبوت
انا الايــــــد اللى قــــتلانى انا الغلبان  وانا الهلفوت

انا القـــــاتــــل وانــــــا الجانــــى
امانة تعودى من تانى

انا نازل عشان خاطرك
امانة تعودى من تانى

انا ادمنـت ريــح عطرك
 يامطلوقة فى شريانى

يا مزروعـة على قبرى
يا مكتوبة فى اشعارى


خلص الكلام
يا رفاقه  شدو الحــــــــــــــــــزام

يا غاز مســـيل للـــدمـــوع
مفيش رجوع

يا ضربة جاية فى الضلوع
مفيش ركوع

يا ايدين بالدم متعاصة
يا كلاب حراسة
وحاضر تمام

يا فـ كل بناية قناصة
ب 600 الف رصاصة
قاتلة الحمام

خلص الكلام
يا رفاقه  شدو الحــــــــــــــــــزام

مدام سلمية منفعتشى
شيلو السلاح

دماء شهداءنا مارحتشى
سداح مداح

مدام الشمس مظهرتشى
شيلو السلاح 

عشان شهدانا وضحايانا والدم اللى ساح
عشان ارواحهم فى قبورهم تقدر ترتاح
شيلو الشلاح 


شيلو السلاح
الروح ترتاح

شيلو السلاح
يهون الكفاح

شيلو السلاح
يهل الصباح


شيلو السلاح
شيلو السلاح

شيلو الســــــــــــــــــــلاح 
فيديو :
http://www.youtube.com/watch?v=zlDmDBCyJtM

 

 http://www.youtube.com/watch?v=SsNKPIUyeAk&feature=related


http://ahmadyaz.files.wordpress.com/2011/09/revolutionnairepal_pppa.jpg


http://www.melody4arab.com/images/group/89544375.jpg


http://tahrirnews.com/wp-content/uploads/2011/12/314.jpg




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق