روحانيات

الاثنين، 10 أكتوبر 2011

مينا مات!!!!!!!

مينا مات
مات البطل
وساد السكات


مينا مات يعنى مات
يعنى خلاص مش هنشوفك
ولا هنضمك ولا هنبوسك
ولا هنقابلك تانى فى الثورة
 

قولى يا مينا قتلك مين ؟
طب كانو رصاصة ولا اتنين؟

طب اول طلقة جاتلك فين ؟
جات فى القلب؟ 
ولا الزور؟
جات فى الزور 
علشان كنت ناوى تقول 
كلمة حق
قالولك لا 
مش هتقول 

مينا مات مش مصدق
ومين كان فى يوم يصدق
انك انت يامينا تموت
وان الجيش عليك هيفوت
يدهس راسك مليون حتة
وبنيرانو ...... قتل الجتة 

واااااااااه يا حنة
مينا مات .... ايوة يا حنة

لسة انا فاكر
 شكلة.. وصورتة
ولا... الضحكة 
كانت تشرح قلب العاصى

لسة انا فاكر 
ومنيش ناسى
يوم الثورة .... كان بينادى
فوقو وقومو يا شعب بلادى

كان لة صوت يهز ميدان
والتعبان والكسلان
والخجلان والضعفان
كان بيقوم مفزوع على صوتة
كان له صوت كان له كلمة
كان له فكر وكان له نعمة

وكان له نشاط
والله انا شفتة بنن عنيا
فى التحرير بيدور حوليا
كان بيكلم يجى خمسين

كان بيثور فى الثوار
كان بيقول
ثورو 
وثورو 
وثورو كمان
خلو الثورة فى كل مكان
خلو الثورة للانسان

كان انسان؟

لا مش انسان

 دة كأنه نبى
كان له نور زى البدر
واحنا كلنا نادرين ندر

بعد يامينا ماخد تارك
وبعد ما يكمل مشوارك
لادبح عجل 
واوزع ورد
واروح لامك حد البيت
واخد فيدى الطبل البلدى
وانا ارقصلك حد الصبح

واروى الشجرة
اللى زرعناها ف التحرير
هاخد تارك من المشير
شايل تارك ليوم الدين
هقتلة امة 
واختو وعمة
والله يا مينا لاسيح دمة
ابن الواطى اللى ملوش كلمة
اه والنعمة ابن الكلب شايل زنبك
ابن ......عامل اسد وهو اسد
وابوة اسد تبقى امة اية؟.....
يعنى انا مغلطش فية

مرة يغير فى كلامة

ومرة بيضرب فى الثوار

ومرة يعمل فيها جبان

ومره يصهين ع الجنود
اللى اتقتلو ع الحدود

مرءاة بره
وراجل جوة
ومش بالقوة 
تعمل راجل
يابن الفاجر ... 
العيب على امك
لو كانت امك ربتك ... 
كانت لمتك
عن الازية فى خلق الله
منك لله 
يابن الظالمة
وحياة امك لافتح راسك
وافتح كرشك ... 
المشفوط
يا كتكوت .. 
يا هلفوت
مرة تفوت ولا حد يموت
لعبة امك باظت منك
وصابت مينا اللى ابوه دانيال

ابو مينا عمال يبكى ويقول يا ضنايا
اوعى تسبنى ... خليك ويايا

وامك تصرخ وااااه يا ضنايا
واه ياحبيبى ... 
واه ياجرحى واه ياطبيبى
وادى نصيبى .. 

وميلة البخت المايل يابنى
قتلوك عسكر غصبا عنى ...
جالك قلب يا ولدى تسيبنى؟

مليت امك وعمك واختك
مليت ناسك اهلك وصحابك

خليك يابنى معاية شوية
ولا شوية كتيرة علية

وانا عم بسمع واصرخ ااه
صاحبى صاحب الثورة
وصاحب الكلمة
صاحب الحق
وصاحب الضعفاء

كنا نقوله يا مينا يا مسيحى
وكان يضحك... ويضحك
واحنا كمان 
كنــــــــــــا بنضحك
اصلى انا كمان 
كنـــــــت مسيحى

والله الكلمة دى بقيت عار
واللى يقولها يطخ بالنار

ياله القصد ... 
مش مهم

بس انا برضو هاخد تارك
وبرضو هنكمل مشوارك
وامسح بيدى دمعة امك

مع السلامة يا ابو الابطال
يا شجاع 
يا فارس 
يا اخويا
الفين بوسة على خدينك
والفين تانى على جبينك
نام واتهنى
وادخل جنة او فردوس
واستنانا هناك 
فاللى باللى بالك
نام وارتاح
ومتنساش تشفع عنا

http://images.mujaz.me/contents/large/326.jpg

http://www.ollanews.com/wp-content/uploads/111153.jpg


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق